ديدار با دانشوران
شمّه اي از زندگينامه آية الله سيّدان«دام ظله»
آيتالله حاج سيد جعفر سيّدان «حفظه الله» يکى از زبده ترين پروردگان مکتباستاد، حاج شيخ مجتبى قزوينى «ره» عالمِ عامل، و مدرّسِ فاضل است كه درخانواده اي سرشار از ايمان و عقيده در اواخر سال 1313 هجري شمسي در شهرمقدس مشهد الرضا «ع» ديده به جهان گشود دوران شيرين كودكي را در دامن پرمهر مادري عفيفه و مؤمنه و در سايه پدري عطوف و مهربان گذراندند و پس ازفراگيري ادبيات فارسي در مكتبخانه، بخاطر عرق ديني والدين و علاقه شخصيوارد حوزه علميه شدند.آيت الله حاج سيد جعفر سيّدان «حفظه الله» يکى اززبده ترين پروردگان مکتب استاد، حاج شيخ مجتبى قزوينى «ره» عالمِ عامل، ومدرّسِ فاضل است كه در خانواده اي سرشار از ايمان و عقيده در اواخر سال1313 هجري شمسي در شهر مقدس مشهد الرضا «ع» ديده به جهان گشود دوران شيرينكودكي را در دامن پر مهر مادري عفيفه و مؤمنه و در سايه پدري عطوف ومهربان گذراندند و پس از فراگيري ادبيات فارسي در مكتبخانه، بخاطر عرقديني والدين و علاقه شخصي وارد حوزه علميه شدند.
علوم: صرف و نحوو ادبيات عرب، معاني و بيان، فقه و اصول، و كلام و فلسفه را نزد اساتيدمبرّز و به نام آن روزگار از قبيل حجة الحق مرحوم اديب نيشابوري ثاني،حضرت آيت الله حاج ميرزا احمد مدرّس يزدي، حضرت آيت الله حاج شيخ هاشمقزويني، حضرت آيت الله حاج شيخ مجتبي قزويني و حضرت آيت الله العظمي حاجسيد محمد هادي ميلاني «رضوان الله تعالي عليهم اجمعين» فرا گرفتند.
بدينگونه كه دروس ادبيّات عرب، معاني و بيان را نزد اديب ثاني كه بي نياز ازمعرفي است، و معالم، قوانين و شرح لمعه را نزد استاد برجسته حاج ميرزااحمد مدرّس، و سطح عالي يعني رسائل و مكاسب شيخ انصاري و كفايه آخوندخراساني را نزد حاج شيخ هاشم قزويني كه از بيان بسيار گويائي بر خورداربودند و در تدريس سطح قدرت بسياري داشتند تتلمذ نمودند.
وبويژه از انفاس ذي نفوذ دو استاد فوق الذكر بهره وافي و كافي گرفتند كهدروس خارج فقه و اصول را قريب هشت سال از محضر با بركت حضرت آيت اللهالعظمي ميلاني «رحمه الله» استفاده نمودند، و دروس فلسفه و كلام شامل: شرحمنظومه، شرح اشارات، اسفار، مشاعر و بالجمله معارف اهل البيت «عليهمالسلام» و اخلاق را از محضر پر فيض حضرت آيت الله حاج شيخ مجتبي قزويني«رحمه الله» بهرمند شدند و در زمره شاگردان شاخص و بارز آن بزرگوار درآمدند. البته معلوم است و نيازي به بيان نيست كه ايشان يعني حاج شيخ مجتبيقزويني مباني و بافته هاي فلسفي را قبول نداشتند بلكه خدشه و قويّا رد مينمودند.
همچنين ايشان از ياري و همگاميصميمي با حضرات آيات عظام: آيت الله ميرزا جواد آقا تهراني، و آيت اللهحاج شيخ حسنعلي مرواريد، و آيت الله العظمي حاج ميرزا علي آقاي فلسفي و...«رحمة الله عليهم» برخور دار بودند و اين اتحاد نوعا در اعلاميه هاي دورانانقلاب و مسائل مستحدثه ديگر به چشم مي خورد .
اكنونايشان يكي از مدّعيان و مدافعان جبهه فرهنگي عقائدي كشور بويژه معارفوحياني مستند به اهل بيت «عليهم السلام» و مكتب معارفي فقهاء اماميه درخراسان كه اخيرا بعد از پخش مصاحبه مرحوم دكتر عبد الجواد فلاطوري و جنابآقاي حکيمي به نام «مكتب تفكيك» معروف و مشهور، و آوازه آن به خارج مرزهايكشور نيز رسيده است مي باشند، و گاهي جسته و گريخته، در خفاء و آشكارمبارز طلبي ايشان را در اين باب نيز ديده و شنيده ايم .
حضرتايشان ساليان متمادي است كه به ترويج معارف اسلامي و تدريس در مجامع علمي،اعم از حوزوي و دانشگاهي اشتغال دارند و راهنمائي دانشجويان را در چندينرساله و پايان نامه به عهده داشته اند، همچنين در مناظرات رو در رو وطرفيني يا گروهي اعم از بي نامان و مشهوران يد طولائي داشته كه مؤالف ومخالف بدان مقرّند.
ثمره تلاشهاي گستردهايشان تا كنون متجاوز از بيست و پنج كتاب و رساله از قبيل دروس اعتقادي،ميزان شناخت، جبر و قدر، معاد، فوائد نبويه، آيات العقائد، تفكيك يا روشفقهاء اماميه، شرح خطبه 152 نهج البلاغه، مناظره در مسأله اي از معاد،...، و بيش از دو هزار نوار كاست از دروس كلام و تفسير و اخلاق و... ميباشد .
امروزايشان، در نقد فلسفى و حريت فکرى چهره اى بى نظيرند و در بيان معارف حقهالهيه قرآنى و اوصيايى استادى كم مانند مي باشند. و در اين روزگار، افتخارحوزه هاى علميه بويژه حوزه خراسانند.
معظمله از صدر نشينان منبر و خطابه نيز هستند، و يادگارى از برخى استادان منبرروزگاران گذشته اند كه واجد علم و عمل و جامع گفتار و کردار مي باشند، خدمات ايشان در تقليد شکنى و ارائه راه «تعقل مستقل» هميشه مورد تقديربوده و خواهد بود.
No comments:
Post a Comment