سید محمد هادى حسینى میلانى بن العلامه الحجة آیتاللَّه آقا سید جعفر بن العلامه الورع آیتاللَّه آقا سید احمد حسینى میلانى از مراجع تقلید بزرگ و آیات عظام معاصر است در مشهد مقدس؛ معظمله در شب هفتم ماه محرم هزار و سیصد و سیزده قمرى در خاندان بزرگ علمى در نجف اشرف متولد شد و در مهد تربیت والد ماجدش كه داماد گرامى علامه فقیه آیتاللَّه العظمى حاج شیخ محمدحسن مامقانى بوده پرورش یافته است والد ماجدش مرحوم آیتاللَّه آقا سید جعفر حسینى از علماء جلیلالقدر نجف اشرف و از شاگردان مرحوم آیتاللَّه العظمى آقاشیخ حسن مامقانى به شمار مىرفت و مردى بود كه در زمان خود به علم و تقوا شهرتى داشت قبل از اینكه مردم از فضائل اخلاقى و مقامات علمى آن بزرگوار برخوردار گردند در سن جوانى از دنیا رحلت نمود و در رواق شمالى مرقد مطهر حضرت موسى بن جعفر و جواد الائمه علیهالسلام دفن شد. وى فرزند مرحوم آیتاللَّه آقا سیداحمد حسینى میلانى كه از شاگردان آیتاللَّه العظمى آقاشیخ محمدحسن صاحب كتاب جواهر و در آذربایجان مرجع تقلید و پناهگاه مسلمانان بود. مرحوم آقا سید احمد فرزند حجةالاسلام آقاسید مرتضى حسینى بن ركنالاسلام آقاسید علىاكبر كه مورد علاقه مردم بودند بوده و او فرزند آقا سید اسداللَّه حسینى بود و این دو بزرگوار ساكن قصبه میلان بودند و پدران بزرگوار آنان از شرفاء سادات مدینه طیبه محسوب مىشد. پدر بزرگوار آقا سید اسداللَّه به حسب تقاضاى اهالى آذربایجان متوجه به آن سامان شده و در آنجا از دنیا رفت مرقد او هم اكنون زیارتگاه عموم مىباشند. والده ماجده حضرت آیتاللَّه میلانى صبه مرحوم آیتاللَّه العظمى حاج شیخ محمدحسن مامقانى بودند و آن بزرگوار در سال 1323 قمرى از دنیا رفت و كانون علم و تقوا و از مراجع بزرگ شیعه به شمار مىرفت و آثار علمى وى هم اكنون در حوزههاى علمى مورد استفاده عموم مىباشند. در زمان معظمله نام دوازده هزار نفر از طلاب علوم دینیه در دفتر او مرقوم بود و حقوق آنان از ناحیه وى پرداخت مىشد. و در هر سال بیش از پنجاه هزار تومان از باب وجوهات به ایشان مىرسید و آنها را میان مستحقین و اهل علم تقسیم مىكرد و درهمى براى خود و عیالات خود باقى نمىگذارد و اگر شب مىرسید تا صبح نمىگذارد همان ساعت به اهلش مىرسانید. دائى و پدر همسر كریمه ایشان مرحوم آیتاللَّه عالم بزرگوار و شیخ العلماء حاج شیخ عبداللَّه مامقانى قدساللَّه سره صاحب تنقیح المقال در علم رجال و مرات الكمال و مرآت الرشاد و غیره از آیات عظام و مراجع انام عصر خود بوده است. معظمله در سن كودكى پدر بزرگوار خود را از دست داده ولى در همان اوان داراى شوقى وافر به تحصیل علوم و مقدمات را تا سن دوازده سالگى نزد مرحوم آقا میرزا ابراهیم همدانى و آخوند ملامحسن تبریزى و دیگران خوانده و سطح را نزد مرحوم آیتاللَّه آقا شیخ ابراهیم سالیانى و مرحوم حجةالاسلام آقا سید جعفر اردبیلى و مرحوم آیتاللَّه حاج میرزا على ایروانى (صاحب حاشیه بر مكاسب و كفایه و تالیفات دیگر) و مرحوم حجةالاسلام آقا شیخ غلامعلى قمى سامرائى و مرحوم حجةالاسلام والمسلمین دائى بزرگوارشان آقا شیخ ابوالقاسم مامقانى كه در زهد و تقوا مانند پدر معظم خود آیتاللَّه مامقانى بودند تكمیل نموده آنگاه دروس خارج فقه و اصول را از علماء بزرگ و نوابغ عصر خود مانند مرحوم آیتاللَّه شریعت اصفهانى و آیتاللَّه میرزا محمدحسین نائینى و مرحوم آیتاللَّه آقاى حاج شیخ محمدحسین اصفهانى و مرحوم آیتاللَّه آقا ضیاء عراقى استفاده نموده و فلسفه و كلام را از مرحوم آیتاللَّه حاج شیخ محمدحسین اصفهانى و علم مناظره را از مرحوم حجةالاسلام علامه مجاهد حاج شیخ جواد بلاغى صاحب كتاب الهدى الى دین المصطفى و الرحله المدرسیه و آلاء الرحمن در تفسیر و غیره فراگرفتهاند. مشایخ اجازه روایتى ایشان 1- مرحوم آیتاللَّه حاج سید حسن صدر 2- مرحوم آیتاللَّه حاج سید عبدالحسین شرفالدین 3- مرحوم ثقهالمحدثین حاج شیخ عباس قمى 4- مرحوم حجةالاسلام والمسلمین حاج شیخ آغابزرگ تهرانى. آیتاللَّه میلانى در ادبیات فارسى و عربى حظ وافرى دارند و با ادباء معاصر خود مانند مرحوم آقاى شیخ محمد سماوى و آقاى شیخ جعفر نقدى و حجةالاسلام آقا میرزا محمدعلى اردوآبادى مطارحات ادبیه داشتند و اشعارى كه در جوانى به زبان عربى سرودهاند شاهد زندهى بر این مدعى است. آیتاللَّه میلانى بیش از پنجاه سال در نجف اشرف و كربلا و مشهد مقدس به تدریس فقه و اصول اشتغال داشته و تربیتشدگان علمى و اخلاقى ایشان در اكناف و اطراف ممالك و شهرهاى اسلامى بسیارند كه به وظائف دینى خود مشغول مىباشند. و معظمله در تشویق و تكریم فضلاء و محصلن كوشا مىباشند. آثار علمى او عبارت است از نوشتههاى بسیار كه درباره علم و فقه و اصول و تفسیر نگاشتهاند و آنها را بعضى از فضلاء كه در حوزه درس كربلاى وى حضور داشته نوشته است. معظمله درباره قسمتى از علوم اسلامى مطالعات دقیق و نظریهاى قوى دارد كه از آن جمله علم حدیث است. وى مدت هشت سال با مرحوم آیتاللَّه حاج شیخ على قمى درباره علم حدیث مذاكراتى داشته است. او نسخه كتاب وسائل خود را به نسخهاى كه به خط مرحوم شیخ المحدثین شیخ حر عاملى نوشته شده مقابله و به مدارك آن مراجعه نموده است. بیشتر افرادى كه زندگانى علماء و رجال معاصر را نگاشته و به صورت كتاب منتشر نمودهاند از قبیل: صاحب كتاب معارف الرجال و صاحب كتاب معجم رجال الفكر و الادب و صاحب كتاب ماضى النجف و حاضرها شخصیت و زندگانى آقاى میلانى را نوشتهاند. در بسیارى از مجلههاى كشورهاى اسلامى به مناسبتهائى راجع به معظمله مقالاتى درج نمودهاند كه از جمله در مجله: العلوم بیروت در سنه 11 عدد 18 به مناسب تاریخ مشهد مقدس و مرقد حضرت على بن موسى الرضا (ع) و خلیفه عباسى هارون الرشید مقالهاى نوشته تا آنجا كه رسیده به مدرسههاى قدیمه ارض اقدس مىنگارد. امروز چنانكه قبلا یادآور شدیم تعداد طلایى كه در مشهد مقدس مشغول تحصیل و تحقیق هستند قریب دوهزار و پانصد نفر (2500) مىباشد كه در حوزههاى متعدده علمیه تقسیم شدهاند و آنان درباره تحصیل هر موضوع و علمى از قبیل علم فقه و علم اصول و لغت و حكمت و امثال ذلك داراى اسنادهاى متعددى هستند. ولى ریاست و زعامت كلیه آن حوزههاى علمیه به عالم ربانى و دانشمندان صمدانى علامه بزرگوار سید محمدهادى میلانى مىباشند كه بزرگ استادهاى علم فقه و علم اصول به شمار مىرود. وى همان كسى است كه قریب چهارصد نفر از افرادى كه قریبالاجتهادند در مجلس درسش حاضر مىشوند. آیتاللَّه میلانى در سال 1370 قمرى به حج مشرف شده و یك سفر هم در سال 1359 ق به سوریه و لبنان نمودند و ایشان شش مرتبه هم به ایران مسافرت نمودند كه سفر ششمین ایشان در روز عرفه 1373 ق بود كه به قصد زیارت ارض اقدس و حضرت رضا علیه آلاف التحیه و الثناء بود. وى در خانه مرحوم آیتاللَّه حاج شیخ علىاكبر نوغانى وارد شده و از روز ورود ایشان حوزه علمیه مشهد و علماء اعلام و طبقات مختلف مردم تقاضا و اصرار نمودند كه معظمله براى تدریس و تربیت محصلین علوم دینیه در مشهد مقدس اقامت نمایند وى قبول ننمود تا اینكه ملزم به استخاره شد. پس از استخاره این آیه شریفه آمد. واتبع ما یوحى الیك من ربك واصبر حتى یحكم اللَّه و هو خیر الحاكمین. پس از این استخاره قبول نمود كه مدت سه ماه در خراسان توقف و شروع به تدریس نماید وقتى كه فضلاء برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس وضع تدریس و مطالب دقیق ایشان را دیدند و شنیدند علاقه بیشترى پیدا كردند لذا با عزمى راسخ و اصرارى بیش از پیش خواستار توقف حضرتش گردیدند. آن بزرگوار به ناچار تقاضاى آنان را پذیرفت و عزم رحیلش بدل به اقامت گردید و در مسجد جامع گوهرشاد به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت و صدها نفر از فضلاء و علماء مشهد به محضرش حاضر و بهرهمند مىگردند. آثار و باقیات الصالحات آیتاللَّه میلانى مدظه. آن جناب در این مدتى كه در مشهد مقدس اقامت دارند در اغلب موسسات خیریه بناهاى دینى سهیم و شریك بوده و اشخاص شایستهاى از روحانیین را براى تبلیغ و ارشاد مردم به اطراف اعزام نموده و هم اكنون مىنمایند. ایشان همیشه در نظر داشته و دارند كه حوزهها باید داراى نظم و برنامه مخصوص باشد و لازم است كه كلیه علوم اسلامى در آنها تدریس و خوانده شود و لازم است كه محصلین علوم دینیه درباره سایر علوم نیز داراى مطالعاتى باشند. آیتاللَّه میلانى در سال 1383 ق در شهرستان قم مدرسهاى به نام مدرسه منتظریه (حقانى) تأسیس و تعداد صد نفر دانشجو پذیرفته كه تحت تعلیم و تربیت مىباشند. جناب ایشان در مشهد مقدس نیز مدرسهاى دو طبقه تأسیس كرده كه داراى پانصد نفر محصل است (متأسفانه در این ایام آن مدرسه خراب و جزو فلكه آستانه گردید). مدرسه مدرن و زیباى دیگرى به نام امام جعفر صادق (ع) در جنب مسجد شاه مشهد و نزدیكى (مدرسه سلیمانخان) بنا نمودهاند كه از جهت معمارى و زیبائى از مدارس نمونه علمى معاصر محسوب مىگردد. در این ایام كه مشغول به تحریر این سطور مىباشم معظمله مبتلا به كسالت شدیدى شده كه براى معالجه به تهران آمده ولى موثر واقع نشده به مشهد مراجعت و در یكى از دهات اطراف مشهد بسترى و دوران نقاهت و بیمارى را مىگذرانند. من اللَّه على المسلمین بشفاء وجوده انشاءاللَّه. آثار علمى آن جناب از این قرار است. 1- شرح استدلالى به كتاب صلوه شرایع 2- كتاب استدلالى در اجاره. 3- كتاب استدلالى در مزارعه و مسافات 4- كتاب در مبحث اوامر تا آخر استصحاب. 5- كتاب در مضاربه استدلالى 6- كتاب در تفسیر جزو عمه آخرین جزو از قرآن. 7- رساله در بحث مشتق 8- رساله در تحقیق صلوه جمعه. 9- رساله در منجزات مریض 10- رساله در تأمین والیا نصیب (قرعهكشى) 11- رساله در احكام جلود و غیره 12- حواشى بر كتاب الهدى الى دین المصطفى. 13- حاشیه بر وسیله النجاه 14- حاشیه بر عروةالوثقى و غیره. آیتاللَّه میلانى داراى دو برادر به نام حاج سید موسى و حاج سید كاظم و سه پسر به نام 1- حجةالاسلام حاج سید نورالدین مقیم شهر رى 2- حجةالاسلام حاج سید عباس مقیم نجف 3- آقاى حاج سید محمدعلى مقیم مشهد و یك دختر مىباشند.
برگرفته از کتاب: گنجینه دانشمندان (جلد هفتم)
No comments:
Post a Comment