Saturday, February 12, 2011

مرگ چه کسانی دردآور است ؟

حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در دیدار فرمانده نیروی هوایی کشور و تعدادی از معاونان و مدیران این نیرو، با تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی و اظهار داشتند: نیروی هوایی در این ایام افتخاری را برای خود کسب کرد که پیش از دیگران وفاداری خود را به نظام اسلامی اعلام کرد و تعدادی از فرماندهان و افسران نیروی هوایی در همین رابطه با امام خمینی(ره) دیداری داشتند که شما وارث چنین عظمتی هستید.

ایشان افزودند: این ویژگی نصیب شما شد که از آن روز تاکنون آمار شهادت شهیدان، ایثار ایثارگران و جانبازی جانبازان بیشتر شده و نمونه آن در تونس و مصر و دیگر کشورهای اسلامی و عربی نمایان شد.

معظم له تصریح کردند: اینکه امام بزرگوار فرمودند طرفداران و سربازان ما در گهواره ها هستند، این سربازان نه تنها در گهواره های ایران، بلکه در گهواره های مصر و تونس و الجزایر و… بودند که الان افتخارآفرینی می کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی همه افرادی که در شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند را در اجر و پاداش نهضت های مردمی در کشورهای اسلامی و عربی سهیم دانستند و تاکید کردند: نظام جمهوری اسلامی ایران به برکت کوشش امام خمینی(ره) و تلاش مسئولان و خون های پاک شهیدان سامان پذیرفت و هر موفقیتی که در شرق و غرب عالم ایجاد شود، تلاش این بزرگواران هم در این موفقیت ها سهیم خواهد بود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هر کدام از ما برای چند روز فرصت انجام کار را داریم و دوران کهنسالی که فرا می‌رسد در واقع دوران هجرت است که انسان باید آن را سپری کند، تصریح کردند: اگر دید ما نسبت به دوران کهن‌سالی، دید یأس و پوچی باشد در ایام اشتغال سعی می کنیم تن آرایی کنیم و رفاه خود و خانواده را در نظر بگیریم ولی اگر نگاه ما به آن دوران نگاه پختگی و کمال باشد سعی می کنیم در دوران اشتغال، امور را فراهم کنیم که برای دوران هجرت و سازندگی ما موثر باشد.

این مفسرقرآن کریم تاکید کردند: برخی ها خیال می کنند که وقتی می میرند، می پوسند و یا فکر می کنند که بعد از مرگ خبری نیست، اما ره‌آورد رسمی دین این است که مرگ پوسیدنی نیست.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزودند: بنای آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام بر این است که به ما بفهمانند مرگ از پوست در آمدن است نه پوسیدن. ما چه بخواهیم، چه نخواهیم در مصاف با مرگ هستیم و ممکن است کسی میانگین عمر خود را بیشتر کند اما از مرگ گریزی نیست.

ایشان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام پیرامون ابدیت انسان، اظهار داشتند: دین می گوید که انسان در مصاف با مرگ، مرگ را می میراند و نه اینکه بمیرد؛ این حرف دین برای همیشه تازه است.

استاد خارج فقه حوزه تصریح کردند: خدای سبحان نفرموده که هر کسی مرگ را می چشد بلکه فرمود هر کسی مرگ را می میراند و در خودش هضم می کند.

معظم له با اشاره به این آیه قرآن کریم که فرمود «إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلاقِیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ» اظهار داشتند: خدا نفرمود که شما و مرگ با هم برخورد می کنید و شما می پوسید و مرگ می رود و یا نفرمود که شما و مرگ با هم به طرف خدا می روید، بلکه فرمود شما در برخورد با مرگ، مرگ را می پوسانید و شما به طرف خدا می روید.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه این فکر انسان را وادار می کند که یک کالای ابدی برای برزخ تهیه کند تا برای ابد زنده و ماندگار شود، تصریح کردند: کاری که «لوجه الله» باشد برای ابد می ماند اما اگر کاری خیانت و بازی با مردم باشد می پوسد.

استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کردند: اگر کسی به اینجا برسد که انسان یک موجود ابدی و فاتح بر مرگ است، عمیق تر و بلندتر فکر می کند.

این مفسر  قرآن کریم همچنین به اشعاری از مولوی درباره ابدی بودن انسان اشاره کردند و یادآور شدند: درست است که بزرگانی همچون مولوی درباره ابدیت انسان و پوسیدن مرگ حرف هایی را در قالب اشعار بیان کردند اما اگر نبود آیات قرآن کریم، مولوی و امثال او نمی توانستند چنین حرف هایی را بیان کنند.

این مرجع تقلید تاکید کردند: دین آمده تا کرامت انسان را به او یادآوری کند و اگر فرمود « لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَم» راز این کرامت را تشریح کرده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی ضمن تشریح فلسفه آفرینش انسان، جمال و جلال و جایگاه انسان را نزد خدای سبحان از اهمیت قابل توجهی برشمردند و یادآور شدند: اگر انسانی با این همه جمال و جلال، خود را ارزان فروخت باید جوابگو باشد.

بر اساس گزارش روابط عمومی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، معظم له اظهار داشتند: عده ای که مرگ به آنها فشار می آورد به این خاطر است که این افراد شدیداً به چیزی دل بسته اند و وقتی مرگ فرا می رسد، بین محب و محبوب جدایی می افتد، محبوب را می گیرد ولی محبت را نگه می دارد و محبت به این محبوب دردآور است اما به عده ای دیگر دسته گلی عطا می شود که با بوکردن آن، همه چیزهایی که مورد علاقه‌شان است از یادشان می رود و به آسانی سفر می کنند.

این استاد برجسته حوزه علمیه با تاکید مجدد در این موضوع گفتند: مرگ از آن جهت دردآور است که انسان به سلسله اموری دل بسته و در هنگام مرگ متعلقات را از او می گیرند، اما تعلق می ماند و تعلق بدون متعلق دردآور است.

منبع : خبر حوزه

No comments:

Post a Comment